بیشتر بدانید

10 اشتباه طراحی که بین طراحان رابط کاربری مرسوم است

هنگام طراحی رابط اپلیکیشن بعدی خود این 10 اشتباه طراحی را بخاطر بسپارید
فهرست

1. بی توجهی به محدوده عملکرد

پنجره تصویر با گزینه های زیاد در مقابل فقط یک دکمه ی بارگذاری

این یک اشتباه طراحی متداول است که طراحان ویژگی هایی را معرفی کنند که روند توسعه را بیش از حد پیچیده کرده، در حالی که هیچ ارزش افزوده ای برای برنامه به همراه نیاورده است. تمرکز بر اهداف کسب و کار، دامنه پروژه، جدول زمانی و نحوه تولید محصولات همه مواردی مهم در اولویت بندی ویژگی های طراحی هستند.

مثلا اگر ما در حال طراحی گزینه ای برای بارگذاری عکس پروفایل برای کاربران هستیم اما همچنین امکان برش، تغییر اندازه و چرخش عکس را اضافه کنیم، باعث می شویم که طراحی بی مورد پیچیده شود.

گذاشتن دکمه “چرخش” یا “برش” در طراحی دردسری ندارد اما می تواند پیاده‌سازی در توسعه را سخت‌تر کند. امن تر این است که از افزودن ویژگی ها اجتناب کنید مگر اینکه برای برنامه ضروری باشد. اهداف کسب و کار و کاربر را همیشه در اولویت مراحل طراحی قرار دهید.

2. آماده نبودن کار برای تحویل

اشتباه طراحی پوشه حاوی پرونده های طراحی و نماد zeplin.io

هنگامی که ما در حال طراحی یک محصول یا تجربه هستیم باید توجه کنیم که چه کس دیگری قرار است از ساخته ما استفاده کند. چه طرح های ما به توسعه دهندگان تحویل داده شود و چه طراحان دیگر، همه چیز باید مرتب و سازمان یافته بوده و به طور مناسبی مستند شده باشد.

در پرونده های طراحی ما باید آرت بورد ها نامگذاری شده باشد و به ترتیبی که قرار است کلیک شود به صورت افقی چیده شده باشد.

ما باید یک فایل طراحی سازمان یافته داشته باشیم که شامل تمام آیکون ها با فرمت SVG و نسخه با کیفیت هر تصویر استفاده شده در طراحی های ما باشد.

روش مورد علاقه من موقع سپردن کارم به توسعه دهندگان Zeplin است. Zeplin دسترسی به قطعه کد، ابعاد، فاصله، اندازه قلم، موجودیت های SVG و غیره را برای توسعه دهندگان راحت می کند.

خیلی کارهای دیگری می توان انجام داد تا تحویل و سپردن کار یکپارچه و بی نقص باشد، اگر می خواهید فهم بهتری داشته باشید مقاله دورجان درباره آماده‌سازی برای تحویل را بخوانید.

3. غفلت از زمینه کاربر

زمینه کاربر: مکان فیزیکی ، زمان و حالت عاطفی

عوامل زمینه ای مختلفی وجود دارد که هنگام تعامل با یک رابط، در رفتار کاربر تأثیر می گذارد. در نظر بگیرید که کاربر هنگام استفاده از برنامه ما کجاست، چقدر زمان دارد و حالت روحی او چگونه است.

یک مثال عالی برنامه چرخه خواب است. این برنامه دارای نمایشگر تاریک و آرامش بخش است که چشم را اذیت نمی کند و برای کسی که قبل از خواب زنگ ساعت را تنظیم می کنند بسیار مناسب است.

نمونه های خوب و بد این موضوع را می توانید در همه جا مشاهده کنید. برنامه های پیمایش به حداقلِ خواندن یا لمس نیاز دارند، Kindle هنگام مطالعه در خارج از خانه روشنایی زننده ای ندارد، برنامه های یادداشت برداری به صورت آفلاین در دسترس هستند و غیره.

اگر برنامه ما قرار است هنگامِ آهسته_دویدن استفاده شود، بنابراین برای اجتناب از اشتباه طراحی، باید برخی از محدودیت ها و ملاحظات در طراحی لحاظ شوند.

بهترین راه برای اطمینان از متناسب بودن رابط کاربری و UX با زمینه کاربر، آزمایش آن در شرایطی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد و توسط کاربران است.

Shopify یک مقاله عالی در زمینه طراحی با توجه به زمینه کاربر دارد که خواندن آن را به همه کسانی که علاقه مند به عمیق‌تر شدن در این موضوع هستند توصیه می کنم.

4. مستقیم رفتن سراغ طراحی نزدیک به نهایی

اشتباه طراحی ماکتهای با وفاداری بالا

رفتن مستقیم سراغ ریزه کاری ها و طراحی نهایی قبل از اعتبار سنجی ایده هایمان یا درک کامل مسئله ای که در صدد حل آن هستیم، اشتباه طراحی رایجی است.

بیشتر بدانید
استراتژی شماره 1 من برای ایجاد یک پورتفولیو (نمونه کار) برجسته

این کار لزوماً رویکرد اشتباهی نیست، اما در صورت عدم موفقیت طراحی، اغلب منجر به هدر رفت زمان می شود.

ایجاد وایر فریم با ابزاری مانند Whimsical وقتی که می خواهیم ایده ها را جمع کنیم و درک خوبی از چیدمان و سلسله مراتب طراحی مان داشته باشیم سریعتر و سبک‌تر است. همچنین عاشق طرحی که فقط در حد وایر فریم (کلیت خطوط و بدون رنگ) باشد، دشوارتر است بنابراین می توانیم انتقادات و بازخورد ها را ساده‌تر دریافت کنیم.

5. غفلت از توان یابان

فیلدهای ورودی سطوح مختلف کنتراست و سازگار بودن یا نبودن آنها با ADA را نشان می دهد

طراحی یک محصول شبیه ساختن یک ساختمان عمومی مانند کتابخانه یا مدرسه است – باید دربرگیرنده همه باشد. این شامل کاربران نابینا، کور رنگ و کم بینا می شود.

فقط از دومینو بپرسید، آنها توسط مرد نابینایی که نمی توانست به وب سایت آنها دسترسی پیدا کند مورد شکایت قرار گرفتند. مانند دومینو نباشید، برای دسترسی پذیری طراحی کنید.

غالباً ما سعی می کنیم چیزی طراحی کنیم که خوب به نظر می رسد و از توجه به کاربران مختلفی که با محصول ما تعامل خواهند داشت غافل می شویم.

من در حالی که به عنوان یک طراح به بلوغ می رسیدم، با تمام محدودیت های مختلفی که ایده من برای یک طراحی بی نقص را تضعیف می کند، کنار آمدم. انطباق با ADA یکی از این محدودیت هاست.

کوچک کردن متن تا 8 پیکسل به خاطر تناسب بیشتر با فضای افقی ما است یا استفاده از رنگ خاکستری روشن چون زیبا به نظر می رسد به خاطر غفلت از بازدیدکنندگان کم بینای مان است.

اگر صرفا سعی در بدست آوردن لایک های دریبل (Dribbble) داریم می توانیم از کنار این مسئله عبور کنیم، اما هنگام تولید محصول برای انسان های واقعی این راه خوبی نیست و یک اشتباه طراحی محسوب می شود.

دستورالعمل های دسترسی پذیری به محتوای وب (WCAG) الزام به حداقل کنتراست 4.5:1 دارد. همچنین شیوه نامه هایی برای ناتوان های حرکتی، شنوایی و شناختی وجود دارد.

برای اطمینان از اینکه این استانداردها را رعایت می کنید، Stark را بارگیری کنید تا بررسی کند که آیا طرح های شما درسترس پذیر هستند یا خیر.

6. کپی کردن کارهای دیگران یا پیروی کورکورانه از مدهای طراحی

لامپ با آیکون دریبل

“مد برای طراحان مانند غذای آشغال است. پیروی از آنها راه حلهایی نازل تولید می کند که یک نتیجه ابتدایی می دهد اما در طولانی مدت ارزش کمی دارد. طراحان دنباله روی مد به سرعت خودشان را کهنه می کنند. پاداش دنبال کردن مسیر طراحی فرد دیگری؟ یک احساس در حال تحلیل از پوچی حرفه ای. – میکا بووِرز، طراح

به سادگی می شود در دنیای Dribbble و آن همه انیمیشن و شیب های زیبا گرفتار شد و خیلی سریع اهداف طراحی را به فراموشی سپرد.

مطمئناً من درگیر یک تعامل یا سبک طراحی خاصی که در Dribbble پیدا کردم شده و سعی کردم آنها را در طراحی ام به کار گیرم. الهام گرفتن از Dribbble یا جاهای دیگر عالی است، اما الهام گرفتن، با کپی کورکورانه از یک مولفه رابط کاربری (UI) به دلیل ظاهر تر و تازه ای که دارد یکسان نیست.

7. بازآفرینی طراحی های شناخته شده و زبان تثبیت شده

نمادهایی که نمایانگر خانه ، جستجو و نشانک هستند

“هر زمانی که طراحی های شناخته شده نقض شود، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا مغز کاربر محتوای جدید را پردازش کند. طراحان باید محدودیت های شناختی انسان و همچنین حقیقت محدود بودن حافظه عملیاتی را در نظر بگیرند. ” – Joanna Ngai، طراح

بیشتر بدانید
47 درس کلیدی برای طراحان UI و UX [بخش 1]

کاربران انتظار دارند که در سراسر وب تجربه های مشابه داشته باشند. اگر عملکرد وب سایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزار ما متفاوت از آنچه کاربران به آن خو گرفته اند باشد، دیگر فهم آن ساده نخواهد بود و احتمالاً از چنین تجربه ای ناامید خواهند شد. این یک اشتباه طراحی است.

مثالی از این می تواند آیکون هایی با مفاهیم شناخته شده باشد. نمادهایی مانند “جستجو”، “خانه” یا “مورد علاقه” (favorite) که در اکثر قریب به اتفاق رابط ها با شکلی مشابه نشان داده می شوند. با استفاده از نمادهای غیر استاندارد برای نشان دادن این اقدامات خطر آسیب رساندن به تجربه کاربر و ایجاد سردرگمی برای کاربرانی که می خواهند از نرم‌افزار ما استفاده کنند وجود دارد.

8- تمرکز بیش از اندازه روی ظاهر نه عملکرد

رستورانی با نام بسیار طولانی در یک رابط نمایش داده می شود

یکی از چیزهایی که هر طراح UI از آن متنفر است به هم ریختن طرح هایش است.

به هم ریختن طرح اساساً به معنای ورود داده هایی است که باعث از بین رفتن ترکیب بندی یا جذابیت زیبایی رابط می شود. اگرچه که انجام این کار به عنوان یک طراح ممکن است ناخوشایند باشد، اما برای طراحی محصولی انعطاف‌پذیر، مقیاس پذیر و کاربرپسند یک مولفه اساسی است.

وقتی ماک آپی که برای تولید فرستادم نام فرد در آن یک کلمه شش حرفی است احتمالاً عالی به نظر می رسد، اما وقتی هوبرت بلین ولفسشلگلشتاین هاوزنبرگردورف پدر بزرگ سعی می کند از این برنامه استفاده کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

طراحی ها را امتحان کنید و در حین طراحی قدمی به عقب بردارید تا مطمئن شوید که رابط کاربری می تواند متناسب با موارد استفاده متنوع آن باشد نه فقط موارد ایده آل.

9.عدم وجود حالت های مختلف یک طرح

تمام حالت های طراحی برای یک دکمه

هنگام طراحی برای کد نویسی، حالت های مغفول مانده یا باعث شکاف در تجربه می شوند یا باید توسط توسعه دهنده پر شوند؛ این اشتباه طراحی اغلب می تواند باعث تناقض در طرح و ایجاد موانع در ادامه مسیر شود.

ما باید همه حالت های مختلفی را که ممکن است به اتفاق افتد از جمله خطا، موفقیت، فعال، غیرفعال، شناور، خالی، پر، بارگذاری -که این ها بخشی از آن ها هستند – در نظر بگیریم.

مثلا اگر من یک لیست علاقه مندی ها را طراحی می کردم لازم بود قبل از اینکه کاربر چیزی به لیست خواسته های خود اضافه کند، این حالت را در نظر بگیرم: حالت خالی. بدون این حالت شکافی در تجربه وجود خواهد داشت.

10. باز طراحی مولفه های بومی

نمادهای IOS و Android

با استفاده از مولفه هایی که از قبل در محصولات گنجانده شده اند، می توانیم تجربه آشنایی را در اختیار کاربران قرار داده و از خطاهای ورودی جلوگیری کنیم.

صرف نظر از اینکه چقدر به عنوان یک طراح تبحر داریم توجیه طراحی یک تقویم انتخاب کننده تاریخ از صفر دشوار است. حتی اگر مولفه های ما از نظر عینی بهتر باشد کاربر باز هم مجبور است مولفه جدیدی را بیاموزد؛ در حالی که یک نمونه کاملاً خوب از قبل در دستگاهش تعبیه شده است. همچنین ایجاد یک مولفه از پایه، احتیاج به تلاش اضافی برای توسعه و طراحی دارد.

مولفه های بومی احتیاج به کار فکری ندارند- از آن ها برای صرفه جویی در وقت و تلاش تیم مان و کاهش اصطکاک برای کاربران استفاده کنید.

منبع: یو اکس دیزاین

رای ها
امتیازدهی به مقاله
نوشته های اخیر

5 راهکار برای توسعه دید خوب در طراحی برای 2024

گوگل بارد (Google Bard) و هذیان هایش

4 قدم برای یادگیری تابع بولی (Boolean Function) در Figma

portfolio

استراتژی شماره 1 من برای ایجاد یک پورتفولیو (نمونه کار) برجسته

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عضویت در خبرنامه ما

یک خبرنامه هفتگی و بدون تبلیغات که به طراحان کمک می کند تا در جریان دانش قرار بگیرند، مثمر ثمر باشند و نگاه انتقادانه بیشتری نسبت به کار خود داشته باشند.
از بهترین ها بیاموزید.

می خواهید تجارت خود را ارتقاء دهید؟

یکی دو خطی برایمان بنویسید و با ما در تماس باشید

مراقب باشید! از آخرین مقالات، بررسی ها، تخفیف ها و دوره ها جا نمونید! بی خیال حتما

ارتباط بگیریم

بعد از ارسال فرم در کوتاه ترین زمان در خدمت شما خواهم بود

اطلاعات تماس
بهترین زمان برای تماس

فرصت را از دست ندهید!

به روز باشید و از آخرین تخفیفات مطلع شوید.

از بهترین ها بیاموزید.