محتوای دوره
🎨 خواص و ادراک رنگ
رمزگشایی از ویژگی های مختلفی که یک رنگ رو تشکیل می ده
0/31
🗺️ معانی سنتی رنگ ها
پیوندهای سنتی رنگ های مختلف رو کاوش کنین و یاد بگیرین که چطور ازشون تو جاهای مناسب استفاده کنین
0/25
🏮تفاوت های فرهنگی در فهم رنگ و معنی آن
حتما تا حالا فهمیدی که هر کدوم از رنگ ها دنیایی از معنی و مفهوم رو با خودشون حمل می کنن. اما جالبه که معنی این رنگ ها می تونه تو فرهنگ های مختلف فرق داشته باشه!
0/21
آزمون جامع
0/1
دوره آموزشی مبانی پایه رنگ
درباره درس

سلام به دنیای رنگارنگ!

تحقیقات جالبی درباره ی رنگ آبی انجام شده که نشون میده از دهه ی 1940، یعنی زمانی که علم روانشناسی رنگ شکل گرفت، آبی همواره محبوب ترین رنگ بوده. [1] یه نظرسنجی که تو سال 2015 انجام شد، نشون داد که آبی تو همه ی کشورها، بین همه ی جنسیت ها، سنین، نژادها و حتی عقیده های سیاسی، رنگ مورد علاقه ی آدماست. [2]

بین 23 تا 33 درصد آدما تو کشورهای مختلف، از اندونزی گرفته تا انگلیس، رنگ آبی رو نسبت به بقیه ی رنگ ها بیشتر دوست دارن. جالب اینجاست که حتی تو آسیا که رنگ هایی مثل قرمز، زرد و سبز طرفدارای زیادی دارن، باز هم آبی حرف اول رو میزنه. راستی، آقایون معمولا بیشتر از خانوما طرفدار آبی هستن، اما در کل، خانوما هم آبی رو از بقیه ی رنگ ها بیشتر دوست دارن.

می دونین چرا آبی انقدر پر طرفداره؟ طبق تئوری ارزش اکولوژیکی، رنگ هایی که ما بیشتر دوست داریم، تحت تاثیر چیزهایی هستن که با اون رنگ ها مرتبطیم. مثلا به چیزای آبی رنگ مثل آسمون و آب دریا فکر کنین، اکثر چیزای آبی احساسات خوبی رو بهمون القا می کنن. [3]

پس با خیال راحت می تونین از آبی تو هر محیط و برای هر گروه سنی استفاده کنین. راستی، اگه دقت کنین، شرکت های بزرگ دیجیتال مثل فیسبوک، لینکدین و اسکایپ هم از رنگ آبی تو logotype (لوگو) و برندشون استفاده می کنن. شرکت های بزرگ دیگه ای مثل جنرال موتورز، فورد، اینتل، بوئینگ و والمارت هم از قدرت جهانی رنگ آبی باخبرن و ازش استفاده می کنن.

  1. دلیل شگفت انگیزی که چرا آبی رنگ مورد علاقه جهان (و برندها) است | Inc.com
  2. چرا آبی رنگ مورد علاقه جهانه؟ | YouGov
  3. PNAS | PNAS
به گفتگو بپیوندید
0% تکمیل
مراقب باشید! از آخرین مقالات، بررسی ها، تخفیف ها و دوره ها جا نمونید! بی خیال حتما
عضویت در خبرنامه: دریافت آخرین اطلاعات و تحلیل ها